PRODA – profesjonell dansetrening

Proda arrangerer gratis trening, danseteknisk og faglig utvikling for profesjonelle dansekunstnere i Bergen. Profesjonelle dansekunstnere defineres ved minimum 3 års høyskoleutdanning/Bachelor i dans. Ordningen er støttet av Kulturdepartementet med kontinuerlig virksomhet i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Nord-Trøndelag og Nord-Norge. I tillegg støttes flere mindre dansemiljøer.

Felles trening er ressursbesparende, og tiltaket kommer alle dansekunstnere til gode. Trening utgjør en stor og nødvendig del av dansekunstnernes arbeid. Sik opprettholdes og utvikles de kunstneriske og fysiske ferdighetene i et felles fagmiljø. Proda er brukerstyrt med aktive dansekunstnere i styret.

Bergen Dansesenter er regional arrangør for Proda Hordaland og samarbeider med Carte Blanche og BIT Teatergarasjen om gjestepedagoger.

Husk å registrere deg som PRODA-bruker på www.proda.no.

Er du medlem av NoDa (Norske Dansekunstnere) har du automatisk brukeradgang til Proda!

Emma RozgoniFoto: Emma Rozgoni.

Nyeste+Logo

TIMEPLAN HØST 2017:

AUGUST:

Fredag 25. aug.*         11.15-12.45    GAGA med Rebecca Hytting

SEPTEMBER

Lørdag 2. sept.            11.00-12.30    KLASSISK BALLETT med Anne-Linn Akselsen

Fredag 8. sept.*          10.00-11.30    CONTEMPORARY med Jarek Cemerek

Fredag 15. sept.          11.00-12.30    KLASSISK BALLETT med Marcello Raciti

Mandag 18. sept.*      11.15-12.45    BALLETT/ACROYOGA med Laura Bernasconi

Fredag 22. sept.*        11.15-12.45    BALLETT/ACROYOGA med Laura Bernasconi

Fredag 29. sept.          10.00-11.30    JAZZDANS med Ane Evjen Gjøvåg

OKTOBER

Fredag 13. okt.            10.00-12.00    SOFT PRAKSIS; workshop med Ann-Christin Berg Kongsness

Klassen er også åpen for andre kunstnere, kunststudenter og folk med erfaring og interesse for bevegelse. Kr. 30.

Mandag 16. okt.         10.00-12.00    SOFT PRAKSIS; workshop med Marte Reithaug Sterud

Klassen er også åpen for andre kunstnere, kunststudenter og folk med erfaring og interesse for bevegelse. Kr. 30.

Mandag 23. okt.*       11.15-12.45    KLASSISK BALLETT med Sun Xiao Jun

Fredag 27. okt .*         11.15-12.45    KLASSISK BALLETT med Sun Xiao Jun

Mandag 30. okt.*       11.15-12.45    KLASSISK BALLETT med Robert Hewitt

NOVEMBER

Fredag 10. nov.           10.00-11.30    CUNNINGHAM-TEKNIKK med Claudia Micheli

Fredag 17. nov.           10.00-11.00    PROGRESSING BALLET med Elizabeth Guinoo

Fredag 24. nov.          12.30-14.30    JAZZDANS med Siv Stormo-Gaustad

Klassen finner sted på Spinae dance space, Torget 10, Leirvik (Stord). Påmelding til post@bergen-dansesenter.no

Fredag 1. des             12.00-14.00    IMPROVISASJON/KREATIVE VERKTØY          Kristine Nilsen Oma

gjennom positiv-tilbakemeldings-metoden

Klassen er også åpen for andre kunstnere, kunststudenter og folk med erfaring og interesse for bevegelse. Kr. 30.

 

 *I samarbeid med Carte Blanche

Klassene foregår i Studio 2 i 3. etasje ved Bergen Dansesenter. Husk å registrere deg som PRODA-bruker på www.proda.no. Er du medlem av NoDa (Norske Dansekunstnere) så har du automatisk brukeradgang til PRODA.

OM PEDAGOGENE:

Rebecca Hytting: After finishing her studies she has been working with Batsheva Dance Company, Carte Blanche, GöteborgsOperans Danskompani. Now she is working with Sharon Eyal/Gai Behar and their company L-E-V.

Gaga is a movement language developed by Ohad Naharin.

Gaga is a new way of gaining knowledge and self-awareness through your body. Gaga provides a framework for discovering and strengthening your body and adding flexibility, stamina and agility while lightening the senses and imagination.

 

Siv Stormo-Gaustad har sin danseerfaring fra Los Angeles, USA, som danser og assistent for Alexandre Magno. Hun har deretter undervist både i inn- og utland og har vært godt etablert som pedagog i Norge i flere år. Hennes dansestil preges av at det koreografiske materialet har utspring i følelser, stemninger og menneskelige relasjoner, samtidig som det bygger på en klassisk balletteknikk. Dansestilen hennes er fysisk krevende og er en blanding av musikalitet, styrke, uttrykk og mest av alt danseglede.

Klassene vil inneholde en teknisk oppvarming og øvelser hvor fokus er å bli kjent med eget verktøy. Dette er en forberedelse til hoveddelen av klassen som er det danseriske språket gjennom koreografi. Her er fokuset på å utforske variasjoner av formidlingsteknikker gjennom denne dansesjangerens bevegelsesspråk. Gjennom generøsitet, iver og engasjement forsøkes det å tilrettelegge for begeistring, ydmykhet og glede for dansen, dets språk og fellesskapet.

 

Anne-Linn Akselsen har en utstrakt karriere både som koreograf og utøver. Hun driver kompaniet Human Works sammen med Adrián Minkowicz og koreograferer både for kompaniet og andre. Som danser har hun jobbet med bla Rosas og koreografen Anne Teresa De Keersmaeker. Hun har sin utdannelse fra Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm og fra P.A.R.T.S. i Brussel. Anne-Linn underviser internasjonalt i både ballett og samtidsdans og har vært fakultetsmedlem og studiekoordinator ved P.A.R.T.S. og er nå universitetslektor i dans ved Universitetet i Stavanger.

Denne klassen er et sted vi kan øve oss på å både mestre og å finne glede i bevegelse. Formålet er å skape en større teknisk spennvidde for alle typer dansere, med fokus på å utvikle fart, styrke, flyt, musikalitet og en forståelse av balletten vokabular, hvor mestring av estetikk og mekanikk går hånd i hånd. Vi vil jobbe med balletteknikkens brede funksjonalitet, fokusere på anatomisk bevissthet og funksjonell plassering, med forståelse av ballettens betydning som en grunnleggende trening for både ballett- og samtidsdansere.

 

Jarek Cemerek studied classical dance at the Conservatory in Ostrava (CZ), choreography and pedagogy at the Academy of Performing Arts in Prague and in Helsinki.

He has performed around the world, and as a choreographer and teacher he has work with numerous companies and schools; DV8, Juillard School, Peridance New York, Sadler’s Wells London, Göteborg Opera Dance company etc.

This class aims to encourage a sense of body awareness and efficiency as well as physical articulation. It will start with simple exercises to build strength and to form a good foundation in order to get the body ready for the day. Special emphasis will be made on healthy body mechanics, efficient use of weight, falls to the floor, jumps etc.

 

Marcello Raciti studied at the National Dance Academy of Rome, Hungarian Dance Academy of Budapest, John Cranko Schule of Stuttgart and at the Bolshoi Theater. He has worked as a dancer in Stuttgart Ballet and the Companhia Nacional de Bailado de Lisboa. He graduated “Ballet Master” from the Hungarian Dance Academy and has been teaching all over Europe at academies and with dance companies.

He is currently employed at Bergen kulturskole as teacher for the talent groups in classical ballet.

 

Laura Rae Bernasconi is a contemporary ballet dancer, choreographer, Odissi Temple Dancer, certified AcroYoga teacher (acrobatics, partner yoga, Thai massage) since 2008 and a Hatha Yoga teacher (in the Sivananda tradition) since 1991.  Laura has been an international docent to students and professional dancers since 1984.  She also teaches wellness classes and is a certified Shi’atsu therapist. Using principals of the Alexander Technique, Feldenkreis, and Gyrokenisis, Ilan Lev, meditation and mindfulness, Laura has a healthful approach to ballet that focuses on individual needs of each student with support, empathy, love and mudita, vicarious joy.  Laura is currently writing a book on ballet technique .

 

Ane Evjen Gjøvåg har en BA i jazzdans fra Kunsthøgskolen i Oslo (2004-07). Hun har I nærmere 10 år jobbet som frilansdanser med base i Oslo i en rekke produksjoner  innenfor både jazz og samtidsdans bl.a. i Oslo Dance Ensemble. Hun flyttet høsten 2016 tilbake til hjembyen Bergen hvor hun fortsatt jobber som frilans danser. Hun er også kunstnerisk leder og koreograf for ungdomskompaniet Pur.

Anes klasse er en dynamisk jazzdansklasse hvor det legges vekt på danserisk utfoldelse, og hun jobber med mange ulike stiler innenfor jazzsjangeren. Hun er opptatt av gleden i dansen og har ellers fokus på rytme, uttrykk og stemming.

 

Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Berg Kongsness har begge base i Oslo og har jobba frilans med dans og koreografi siden 2010 gjennom å produsere forestillinger, tekster, nettsted, seminar og delingsplattformer.

«I forbindelse med at vi spiller forestillinga Soft Manifesto ved Cornerteateret vil vi på Proda dele av vår felles praksis der vi veksler mellom å danse og å skrive. Her vil vi jobbe med hvordan språk kan generere bevegelse og hvordan bevegelse igjen kan generere språk. Teksten beriker dansepraksisen ved at den fungerer både som inspirasjon for dansen og som resonans/refleksjon i etterkant. Alle som er interesserte i bevegelse og refleksjon rundt, om og i bevegelse er hjertelig velkomne!»

 

Sun Xiao Jun graduated at the Shanghai Ballet. Soon after joining the Shanghai Ballet he was promoted principal dancer and performed all main parts in the big classics. In 1996 he was asked to join the Geneva Ballet and went on to dance with the Zurich Ballet, Les Grand Ballet Canadiens, Zurich Ballet and Teatro del Maggio Musicale Fiorentino.

As a guest teacher he has worked with ballet companies and contemporary dance companies alike. His classes are based on his strong knowledge of classical dance combined with his experiences of the modern work. He is currently a guest teacher at Carte Blanche.

 

Robert Hewitt er britisk, men har sin base i Wien der han jobber for Vienna State Opera Ballet School. Han har tidligere bl.a. vært ansatt som danser ved Nasjonalballetten i Norge. Han turnerer mye i Europa med sine populære ballettklasser og har i mange år gjestet Norge regelmessig og undervist ved PRODA, Statens balletthøgskole/KHIO, Nasjonalballetten og Carte Blanche hvor han for tiden er gjestepedagog.

 

Claudia Micheli er en italiensk danser og danselærer med bachelor og mastergrad i samtidsdans fra Det Italienske Nasjonale Danseakademiet i Roma. Hun jobbet som dansepedagog,  frilansdanser og koreograf i byene Roma og Perugia innenfor samtidsdans, teaterdans og moderne. Hun flyttet til Norge, først Oslo i 2014 og så i Bergen i 2015 hvor hun fortsatt bor og underviser som dansepedagog på Fjell kulturskule og Fana IL-Rytmisk Gymnastikk.

Om Cunningham-teknikken:

«This technique is rigorous, and is designed to create strength and flexibility—of both body and mind,” he says. You have to be alert and focused in class. Cunningham technique challenges a dancer’s ability to change direction within the body and in space, so explore your internal sense of direction as you move through a day. Observe the sensations that occur in the body as you round corners and make sudden changes of direction. Take note of how those changes impact your sense of self and your relationship to the space around you». Robert Swinston, assistant to the choreographer and member of the Merce Cunningham Dance Company.

Klassen begynner med oppvarming av overkroppen og fortsetter gjennom en rekke øvelser som pliés and tendus. Videre øvelser over gulvet som «turns», «adagios» og «phrases» over gulvet og avslutter med “jumps”.

 

Elizabeth Guinoo er utdannet ved Davao College på Filippinene. Hun har svært lang erfaring som pedagog, danser og koreograf, og hun er sertifisert i Pilates UHM trinn I og som RAD-pedagog. Elizabeth underviser i klassisk ballett ved Bergen Dansesenter og er Fargespills faste pedagog.

Progressing ballett er et opplegg utviklet av Marie Walton-Mahon der studentene skal lære seg å forstå dybden av muskelminnet. Dette for å oppnå best mulige resultater i klassisk ballett. I klassen brukes fit ball og elementer fra floor barre og yoga for dansere.

 

Kristine Nilsen Oma er utdannet fra Victorian College of the Arts, Melbourne og Laban Centre London. Hun har i over 15 år vært en sentral dansekunstner i Bergens frilansmiljø med en rekke prosjekt bak seg.

https://kristinenilsenoma.wordpress.com

Kristine om klassen:

«Hvordan finner vi spontant innhold og struktur? Hvilke valg kan vi lage i rom, dynamikk/tempo og struktur i øyeblikket? Kan det å engasjere våre sanser lede oss til materiale når vi improviserer?

I klassen vil undersøke disse spørsmålene gjennom utforskning av bevegelse, pust, stemme, fantasi og dialog som kreative verktøy for dans.»

Seltop | Grafisk Form