PRODA-klasser høsten 2015

KOMPETANSESENTERET: PRODA Hordaland inviterer til høstens første klasser!

Onsdag 26. aug. 10.00-11.15, GAGA med Shaked Dagan

Lørdag 29. aug. 11.00-12.15, GAGA med Shaked Dagan

Onsdag 2. sept. 10.00-11.15, GAGA med Shaked Dagan

Fredag 11. sept. 10.00-11.30, KLASSISK med Marcello Raciti

Fredag 18. sept. 10.00-11.30, KLASSISK med Marcello Raciti

Fredag 25. sept. 10.00-11.30, SHARING/lunsj  med alle: ta med en bevegelse/øvelse og kom!

Lørdag 3. okt. -uavklart-følg med!

Lørdag 17. okt. 11.00-12.30, SAMTIDSDANS med Anne-Linn Akselsen

*Lørdag 24. okt. 11.00-12.30,  SAMTIDSDANS med Anne-Linn Akselsen

Fredag 6. nov. 10.00-11.30, JAZZ med Tine Aspaas

Lørdag 7. nov. 11.00-12.30,  JAZZ med Tine Aspaas

*Lørdag 14. nov. 11.00-13.00, IMPROVISASJON/KREATIVE VERKTØY med Kristine Nilsen Oma

*Lørdag 21. nov. 11.00-13.00, IMPROVISASJON/KREATIVE VERKTØY med Kristine Nilsen Oma

Improvisasjonsklassene til Kristine er åpne for alle scenekunstnere med erfaring og interesse for bevegelse.

 

I tillegg blir det en eller to klasser i desember hvorav én blir Sharing-klasse – dato m.m. kommer!

Klassene foregår i Sal 2, 3. etasje ved Bergen Dansesenter, klasser merket med * er i Sal 1, 4. etasje.

Husk å registrere deg som PRODA-bruker! www.proda.no. Er du medlem av NoDa (Norske Dansekunstnere) har du automatisk brukeradgang til PRODA.

OM PEDAGOGENE:

Shaked Dagan is choreographing, creating, dancing and teaching.  She is Israeli, but currently staying in Bergen for 3 months on the USF residency program. She was trained at Maspa-Matte Asher School for the Performing Arts in Israel and worked as a dancer for many years with companies and as a freelancer, a.o. with the Batsheva dance company where she started her Gaga training. Shaked has taught Gaga for 7 years, for people of all ages, dancers of different stages, all around the world. Gaga classes are taught by dancers who have worked closely with Ohad Naharin in the Batsheva Ensemble or Batsheva Dance Company. Teachers guide the participants using a series of evocative instructions that build one on top of the other. Rather than copying a particular movement, each participant in the class actively explores these instructions, discovering how he or she can interpret the information and perform the task at hand. Gaga/people classes offer a creative framework for participants to connect to their bodies and imaginations, increase their physical awareness, improve their flexibility and stamina, and experience the pleasure of movement in a welcoming, accepting atmosphere.

Marcello Raciti studied at the National Dance Academy of Rome, Hungarian Dance Academy of Budapest, John Cranko Schule of Stuttgart and at the Bolshoi Theater. He has worked as a dancer in Stuttgart Ballet and the Companhia Nacional de Bailado de Lisboa. He graduated “Ballet Master” from the Hungarian Dance Academy and has been teaching all over Europe at academies and with dance companies. He is currently employed at Bergen kulturskole as teacher for the talent groups in classical ballet.

Anne-Linn Akselsen er utdannet ved Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm og ved P.A.R.T.S. i Brussel. Etter å ha jobbet frilans som koreograf og danser i noen år, startet hun i 2009 kompaniet Human Works sammen med Adrián Minkowicz. Kompaniet har siden skapt flere forestillinger, ofte i grenselandet mellom dans og teater, som ”Dry Act” serien. Det fysiske materialet baseres ofte på interaksjon; på relasjonen og uttrykksmulighetene som finnes mellom utøvere. Som utøver har hun jobbet i kompaniet Rosas med koreografen Anne Teresa De Keersmaeker, og frilans med andre koreografer som Jean Luc Ducourt, Salva Sanchis og Heine Avdal. Hun underviser internasjonalt i både i klassisk ballett og samtidsdans, og holder kurs og workshops ved institusjoner som for eksempel P.A.R.T.S. i Brussel, S.E.A.D. i Salzburg og Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Hun holder nå en posisjon som studiekoordinator ved P.A.R.T.S og er fra høsten av også lektor i dans ved Universitetet i Stavanger. Anne-Linn har tidligere undervist Proda-klasser både i Bergen og ellers i landet.

Tine Aspaas er en av Norges mest profilerte dansekunstnere. Gjennom sin karriere har Aspaas arbeidet i et bredt spekter av ulike dansegenre, både som koreograf og dansekunstner, alt fra musikal, jazz og hip hop til moderne/samtidsdans. Hun har jobbet som danser i Oslo Danse Ensemble og vært med i en rekke musikaler som Chicago, Cabaret, La Cage Aux Folles og My Fair Lady og gjennom mange år har Aspaas hatt den glede å danse og koreografere for ulike Tv produksjoner som blant annet “So you think you can dance, Scandinavia” og Nobels fredspris konsert for å nevne noen. Hun er også kjent som finalist i “Dansefeber” 2006. Høsten 2014 koreograferte Tine sin første helaftens forestilling //Three in One// på Riksscenen i Oslo, støttet av Norsk Kultrurråd og Fond for utøvende. Tine underviser og koreograferer ved de ledende danseinstitusjonene i Oslo, som KHIO, Spin Off, Bårdar og Norges Balletthøgskole og underviser på PRODA, trening for profesjonelle dansere på landsbasis, og har et stort engasjement i undervisningen og fokus på innlevelse, uttrykk og danseglede. Klassen har en godt gjennomarbeidet oppvarming med fokus på teknikk og dans fra start.

Kristine Nilsen Oma  er utdannet fra Victorian College of the Arts, Melbourne og Laban Centre i London. Hun har i mer enn 16 år vært en sentral dansekunstner i Bergens frilansmiljø med en rekke prosjekter bak seg. Blant annet har forestillingen hennes Far far away blitt vist over hele landet i Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, m.m. Kristine holder på med et nytt prosjekt Please Body Follow, har en scenekunstduett kissing knees med Arild Brakstad som er under Den kulturelle skolesek-ordningen i år, samtidig som hun er i startfasen med å etablere et improvisasjonskompani i Bergen som kaller seg ” På Stående Fot”. Følg gjerne med på bloggen for mer informasjon om hennes arbeid fremover: https://kristinenilsenoma.wordpress.com

Kristine om klassen: «Hvordan finner vi spontant innhold og struktur? Hvilke valg kan vi lage i rom, dynamikk/tempo og struktur i øyeblikket? Kan det å engasjere våre sanser lede oss til materiale når vi improviserer? Hvordan påvirkes vi av å strengt bruke positiv tilbakemelding som metode for kreativitet? I klassen vil undersøke disse spørsmålene gjennom utforskning av bevegelse, pust, stemme, fantasi og dialog som kreative verktøy for dans.»

Vi håper å se mange på PRODA-klasser i høst!


------ FLERE NYHETER ------

Arkiv

SeltopGrafisk Form