PRODA – profesjonell dansetrening

Proda arrangerer gratis trening, danseteknisk og faglig utvikling for profesjonelle dansekunstnere, koreografer og dansepedagoger.

PRODA profesjonell dansetrening ble opprettet i 1988 etter initiativ fra Norske Dansekunstnere, forbundet for dansere, koreografer og pedagoger. Tiltaket ble støttet av Kulturdepartementet som et ledd i å bedre dansekunstnernes arbeids- og levekår.

Utøvelse og formidling av dans stiller særlige krav til kontinuerlig egentrening og kompetanseutvikling med veiledning fra pedagoger. PRODA tilbyr kursprogram som omfatter ulike danseutrykk, og kommer derfor alle som arbeider med dans til gode. Dansekunstnerne arbeider hovedsaklig frilans som dansere, koreografer og pedagoger. PRODA er en viktig del av infrastrukturen på dansefeltet . PRODA tilbyr faglig utvikling og fungerer som ressurssentre og møteplasser rundt om i landet.

PRODA finansieres med fast statsstøtte og varierende drifts-/kulturtilskudd fra kommuner og fylkeskommuner. PRODAs virksomhet ivaretas av styret, daglig leder og regionale kompetansesentre for dans.

Bergen Dansesenter er regional arrangør for Proda Hordaland. Vi samarbeider med Carte Blanche og BIT Teatergarasjen om gjestepedagoger og timeplan. For å få en fullstendig oversikt over alle gratis klasser for profesjonelle dansere i regionen har vi i vår PRODA-oversikt også tatt med de åpne morgenklassene hos Carte Blanche som er åpne for det profesjonelle dansemiljøet.

Brukerne ved PRODA må dokumentere 3 års høyskole/fagutdannelse i dans og/eller flere års profesjonelt virke.

Husk å registrere deg som PRODA-bruker på www.proda.no! 

Emma RozgoniFoto: Emma Rozgoni.

TIMEPLAN vår 2021:

Timeplanen er ikke fullstendig. Den oppdateres fortløpende utover våren.

PRODA-klassene foregår på Bergen Dansesenter, USF Verftet.

Husk å registrere deg som PRODA-bruker www.proda.no 


UKE 7
Onsdag 17/2 kl. 10-11.30: JAZZ | Ane Evjen Gjøvåg

UKE 8
Mandag 22/2 kl. 10-11.30: VOUGE | Sofia Södergård
Onsdag 24/2 kl. 10-11.30: JAZZ | Ane Evjen Gjøvåg

UKE 9: VINTERFERIE

UKE 10
Mandag 8/3 kl. 11-12.30: CONTEMPORARY BALLET | Mai Lisa Guinoo
Onsdag 10/3 kl. 11-12.30: CONTEMPORARY BALLET| Mai Lisa Guinoo

UKE 11
Onsdag 17/3 kl. 10-11.30: SAMTIDSDANS | Elisabeth Breen Bergen

UKE 12
Onsdag 24/3 kl. 10-12: SAMTIDSDANS WORSHOP | Mirte Bogaert   

UKE 13: PÅSKEFERIE      

UKE 14
Fredag 9/4 kl. 10-11.30: HOUSE | Camilla Røyset Andersen

UKE 15
Onsdag 14/4 kl. 10-12: SAMTIDSDANS WORKSHOP | Karen Eide Bøen

UKE 16
Mandag 19/4 kl. 10-11.30: JAZZDANS med innslag av kommersiell hiphop | Elise Berg-Hansen
Onsdag 21/4 kl. 10-11.30: JAZZDANS med innslag av kommersiell hiphop | Elise Berg-Hansen                                  

UKE 17
Onsdag 28/4 kl. 10-12: SAMTIDSDANS WORKSHOP | Roskva Yasmin Andersen

UKE 18
Fredag 7/5 kl. 10-12: VOGUE FEMME | Phitthaya Phaefuang alias Sun
I samarbeid med BIT Teatergarasjen. For påmeling TRYKK HER.

UKE 19
Onsdag 12/5 kl. 10-11.30: CONTEMPORARY BALLET | Mirjam Dorthea Berg

UKE 20
Onsdag 19/5 kl. 10-11.30: CONTEMPORARY BALLET | Mirjam Dorthea Berg

UKE 21
Onsdag 26/5  kl. 10-11.30: BREAK | Piero Issa

 

OM PEDAGOGENE OG KLASSENE:

Mirjam Dorthea Berg er utdannet ved Balletthøyskolen ved Kunsthøyskolen i Oslo. Mirjam har danset i ulike dansekompanier og turnert i Europa blant annet med Dantzaz Konpainia i Spania hvor hun jobbet med koreografer som Itzik Galili, Jacopo Godani, Jacek Przybylowicz, Jone San Martin og Lukas Timulak. Andre kompanier hun har jobbet med er Ertza, Focus dance og Spinae Company. Hun har de seneste årene jobbet som freelancer i Norge og undervist ulike nivåer innen ballett og moderne. Mirjam studerer for tiden pedagogikk ved Høyskolen på Vestlandet.

Piero Issa startet med breakdans i 1999 og er fortsatt aktiv danser. Han er en av grunnleggerne og medlem av Absence som har turnert landet rundt bl.a. i regi av Den kulturelle skolesekken med populære forestillinger som Askeladden, Old School, Da gudene breaket. Andre prosjekt med Absence er Absence circus – et samarbeid med koreograf Jo Strømgren vist på DNS og Riksteateret. Absence har også gjort et samarbeidsprosjekt med Nasjonalteateret i Kabul.

Vi tar for oss grunnleggende breake-teknikker med fokus på footwork og gulvarbeid. Jeg er veldig glad i slides og balanse og at det alltid flyter! Vi eksperimenterer og improviserer sammen og avslutter i en sirkel; Jam.

Ane Evjen Gjøvåg har bachelorgrad i jazzdans fra Kunsthøgskolen i Oslo, og har jobbet som danser og koreograf i en rekke produksjoner siden 2007. Etter 11 år i Oslo har hun nå base i Bergen, og fokuserer på å produsere forestillinger for barn og unge, samt tverrfaglig arbeid med lokale kunstnere. Hun er også kunstnerisk leder og koreograf for ungdomskompaniet Pur, og er ansatt i SKUDA.

Opptatt av egenart og individuelle tolkninger av koreografi, selv innenfor jazzsjangeren. En dynamisk klasse med vekt på flyt og stemning.

Mai Lisa Guinoo er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo. Etter endt utdanning jobbet hun som aspirant i Carte Blanche, deretter med kompaniet IT Dansa i Barcelona og videre med Rambert Dance Company i London. Siden 2013 har Mai Lisa vært fast ansatt i GöteborgsOperans Danskompani i Sverige der hun har fått jobbe med anerkjente koreografer som blant annet Sharon Eyal, Ohad Naharin, Sidi Larbi Cherkaoui og Damien Jalet. I år er Mai Lisa på permisjon fra Gøteborgsoperan og jobber med Winter Guests, Nagelhus Schia Productions og underviser i Norge og Sverige.

Mai Lisa gir strukturerte ballett-klasser men med fokus på frihet, musikalitet og tilgjengelighet i kroppen. Hun liker å utfordre kroppen til å bevege seg større og nå utover sine grenser.

Elisabeth Breen Berger er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo med en BA i samtidsdans fra 2008 og ved Høgskolen på Vestlandet med en PPU i dans/ praktisk estetiske fag fra 2019.  Siden 2008 har hun jobbet som frilans dansekunstner først med base i Oslo, nå med base i Bergen. Gjennom karrieren har hun jobbet som medskapende utøver i en rekke produksjoner med ulike koreografer. Hun har også skapt egne forestillinger i samarbeid med Styve Holte/ Søetorp Wallace, samt eget soloarbeid. Elisabeth har vært med å etablere ulike festivaler og tiltak for dansekunsten blant annet improfestivalen og Mind the Gap. Som pedagog jobber hun på Step In dansestudio der hun underviser i moderne og klassisk ballett. For tiden jobber hun også på Langhaugen videregående skole i Bergen.

Klassen til Elisabeth kommer til å starte med persepsjon/sansearbeid som glir over i gulvarbeid i eskalerende tempo. Gulvarbeidet tas så videre inn i improvisatorisk arbeid. Dette blir en dynamisk klasse med fokus på sanselighet, rytme og økonomisk bruk av gulvet.

Mirte Bogaert is a Belgian dance artist, based in Bergen, Norway. She graduated from School for New Dance Oslo in 2014, and finished her studies at Research Studios 2017-2018 at P.A.R.T.S. in Brussels. Bogaert works as a dancer as well as she creates performing arts projects in different constellations and sizes. Through her interest in sound and language, she explores possibilities for dance creation through methods of translation and observations related to speaking and breathing. She is interested in the relation between language and body, which is a returning theme in her creations.

«In this workshop I invite the participants to take part in researching movement material based on methods I applied in my explorations, which were shown as a work-in-progress Solowork – forever working title during Oktoberdans 2020. Through tasks for improvisation, we explore a movement material where rhythm and precision are important key words. In this movement material we connect breath, gaze and movement of the body, to arrive to sequences that have parallels with language.»

Sofia Södergård er koreograf, danser og skuespiller utdannet fra Balettakademien, Stockholm, samt fra klubbdansscenen i New York. Hun er en av grunnleggerne av dansekompaniet P*fect. Södergård er aktuell med soloforestillingen Slick som høsten 2020 skal på turné med Riksteatern i Sverige. Hun er koreograf for den kritikerroste musikalen Cabaret, som for tiden er å se på Den Nationale Scene i Bergen.

Camilla Røyset Andersen er utdannet dansepedagog ved Danshögskolan i Stockholm (DOCH) med Street som hovedfag. Hun har også danseutdannelse fra Stockholm Danscenter, Bårdar Akademiet og Broadway Dancecenter NYC. I tillegg har hun utdannelse innen Spesialpedagogikk fra Høyskolen i Bergen. De siste 11 årene har hun undervist i ulike streetstiler med faste klasser på Step In Dansestudio med fokus på å bygge opp miljøet i Bergen. På dagtid jobber hun fast som spesialpedagog og dansepedagog ved en ungdomsskole i Bergen. 

Karen Eide Bøen er koreograf og danser med base i Bergen. I sentrum for arbeidet hennes står forholdet mellom kropp og tanke, og hvordan bevegelse og språk påvirker hverandre. I hennes siste forestilling, Love & Emotions, sitter publikum midt i rommet og lytter til et radioprogram mens dansen foregår rundt dem. Sammen med Hugo Hedberg har hun laget forestillingene Frank & Elena og To See Yourself From The Outside. Karen har en BA i samtidsdans fra Trinity Laban i London (2010) og en MA i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo (2017).

I workshopen vil jeg introdusere noen bevegelsesoppgaver som jeg har arbeidet frem i løpet av de siste årene. De handler om oppmerksomheten vår gjennom blikk, hud og tanke mens vi danser: Å flytte fokus mellom ulike aspekter ved kropp, bevegelse, tidsbruk, plassering i rommet, overflater, vekt, fart, blikk, lys, assosiasjoner og distraksjoner. Eksperimenter med å «se med huden og føle med blikket» gir en kroppslig innlevelse som fritar danseren fra fokuset på det eksterne uttrykket vi skaper for tilskueren. Det skaper et bevegelsesspråk, motivert av en måte å oppleve på. Vi vil fokusere på en oppgave som handler om å legge merke til overflater mens vi danser og observere ulike overflater sin topografi, form, størrelse, lys, skygge, trykk, avtrykk og vekt, og hvordan dette endrer seg underveis mens vi beveger oss. For å skape frihet og flyt i arbeidssituasjonen er det en viktig målsetning at vi skal arbeide med en lystbetont innstilling til dansen. Hver gang vi «går ut på gulvet», begynner vi med noe som føles som dans, i vår kropp, i dag. Deretter tar vi frem verktøyene vi har til rådighet, altså oppgavene.

Elise Berg-Hansen er utdannet ved Bårdar Akademiet, og har i tillegg lang erfaring innen drilldans, hvor hun blant annet konkurrerte på internasjonalt nivå. Siden 2013 har Elise jobbet som freelance danser og musikalartist, og har blant annet medvirket “A Chorus Line” på Chat Noir i Oslo, “Pippi Langstrømpe” på festiviteten i Haugesund, og “Grease” på Chateau Neuf i Oslo. Hun var koreograf og danser i “The Show Must Go On X” som ble spilt i Tønsberg og som også var på Norgesturne. I tillegg er Elise medlem av «Show de Vida», som leverer dansere, dansekonsepter og underholdning til ulike eventer. Elise underviser ved Bårdar Dansesinstitutt, samt holder egne workshops flere steder i Norge. Elise medvirket nylig som danser i den kritikerroste oppsetningen av «Cabaret» på Den Nationale Scene i 2020-21.

Hovedfokus på jazz, med oppvarming og teknikk. Elise bruker mye av timen til å lære bort koreografi med inspirasjon fra salsa, og kommersiell dans. 

Roskva Yasmin Andersen (NO) har base i Bergen, Norge. Hun jobber med samtidsdans og lager sitt eget arbeid, også i samarbeid med andre, gjennom landskap fra scene og film, til stedsspesifikke arbeid. Kontakt er et av nøkkelordene i hennes kunstnerskap: Hvordan ha kontakt med oss selv og kroppene våre, og hvordan ha kontakt med mennesker rundt oss. Utdannet fra Spin Off i Oslo, Amsterdam School of the Arts, og har en bachelor i utøvende kunst, inkludert pedagogikk, fra Universitetet i Stavanger. En av Andersens første fulle produksjoner, Underneath, hadde premiere på festivalen Oktoberdans 2018 arrangert av BIT teatergarasjen. I april 2021 er hun aktuell med premiere på ny soloforestilling , A Stoty.

Som pedagog fokuserer hun på en release-basert stil med fart, eksplosivitet, flyt og forflytning gjennom rom, samtidig som kroppen jobber seg opp og ned i nivå. Klassene starter rolig og øker gradvis i intensitet. Improvisasjon anvendes også for å kjenne på ulike bevegelseskvaliteter som støtter opp under vokabularet. 


Phitthaya Phaefuang, alias Sun
, (NO/TH) er i kunstneropphold hos BIT Teatergarasjen og jobber for tiden med en soloforestilling basert på morens fortid som sexarbeider. Det skal bli en danseforestilling som hyller morens tidligere profesjon, en profesjon som både er sosialt, økonomisk og kjønnsmessig konstruert. Forestillingen er både en gave til hans mor, men også en gave fra henne. Han vil gå i hennes høyhælte sko bokstavelig talt. Tanken er å diskutere ideen om kjønn både som forestilling og som utøvelse, og hvordan halvdelen av hans biologiske opphav inngår i et større bilde av thaikvinner som spiller kjønnsroller for å overleve. Sammen med BIT Teatergarasjen inviterer Proda Vestland til en workshop i Vogue femme.

Vogue femme er en av de tre forskjellige dansestilene innen voguing og den mest feminine av dem alle.  Vouge femme ble skapt av «transgender woman» i vogue og ballroom kulturen i New York. I denne workshopen vil Sun introdusere de fem elementene av vogue femme: hand performance, floor performance, catwalk, duckwalk og spins and dips.

 

 

 

 

 

SeltopGrafisk Form